Hvitevarevelgeren – en Komplett suksess fra ende til annen

Når du skal kjøpe hvitevarer i butikken prøver gjerne selgeren seg med å prakke på deg noe dyrere enn det du egentlig trenger. Vi ville gjøre det lettere for deg å velge.

Og det viste seg å være smart og etterlengtet. Hvitevarevelgeren vår for Komplett hanket nemlig inn tre priser i ANFO Effekt – gull i kategorien «Ny», vinner av TNS’ innsiktspris og diplom i kategorien «Smart».

Hva var Kompletts utfordring?

Mye av elektronikken du kjøper er fordi du «har lyst», som for eksempel TV, lyd og data. Hvitevarer er mer i lavinteressekategorien og av typen «må ha» – du kjøper ikke en vaskemaskin før den er ødelagt. Og når du først trenger den er behovet akutt. Da drar du til butikken. Men hva om du ikke har en fysisk butikk å selge hvitevarene dine fra?

Hva var Plapres idé og løsning?

Innsikt viste at mange kunne tenke seg å handle hvitevarer på nett, selv om det var svært få som faktisk gjorde det. Blant annet er jo hvitevarer ganske så homogene produkter i form og størrelse, som hver for seg skal tilfredsstille ett behov – det være seg å holde maten kald eller klærne rene.

Men så var det dette med selgeren i butikken, da. Du følger med og leser deg gjerne opp på TV, lyd og data, men å briljere med tørketrommel- og frysebokskunnskaper er liksom ikke et særlig adekvat og spesielt spennende konversasjonstema i selskapslivet generelt.

Derfor laget vi Hvitevarevelgeren. Med den kan Komplett ærlig anbefale hvitevarer basert på behovene folk har, samtidig som de får informasjon og kunnskap.

Hvordan ble dette løst? Hva ble gjort i hvilke kanaler?

Kampanjen ble laget på e-magasin (content marketing), nett- og printannonser pluss TV-reklame. Filmene hadde til hensikt å bryte ned bransjespråket, og vise forbrukerne at de har mer makt enn de er klar over.

Hva ble resultatet?

I følge juryene viste caset en «en rød tråd fra innsikt, via strategi, valg av virkemidler og execution til svært gode resultater», «Løsningen fremstår som et direkte og oppfinnsomt svar på den innsikten som lå i bunn for arbeidet» og «Introduksjonen av hvitevarevelgeren er SMART, effektivt, troverdig og attraktivt for kunden».