Hvordan markedsføre som en superhelt?

Skrevet av Mailen Sorknes

Iron Man, Spider-Man, Hulken og X-Men. De aller fleste har hørt om tegneserieforlaget Marvel og minst én av superheltene i deres enorme univers. Marvel har produsert innhold i over 75 år, og har for lengst utvidet tegneserieformatet til å inkludere levende film på tv og blockbustere på kino. Selskapet er blant de som virkelig kan fortelle historier.

Over alle disse årene har de klart å skape en tilnærmet mytologisk verden, som nesten alle har et forhold til. Merkevaren følger en kontinuitet med fokus på identitet og blir assosiert med innovativ markedsføring og content marketing.

Effektiv markedsføring

Det er ikke alle forunt å ha et budsjett som er i nærheten av et multimilliard-selskap som Marvel, men det er likevel mye inspirasjon du kan hente fra selskapet som tilsynelatende gjør alt riktig. De evner nemlig å tiltrekke, konverte, selge og pleie – som alle er viktige deler av effektiv markedsføring.

Marvel kjenner målgruppen sin ekstremt godt og vet hvordan de skal skape oppmerksomhet rundt filmene, karakterene og produktene. Det handler om å identifisere hva kundene vil ha – og gi dem det.

For merkevaren er ikke lenger bare synonymt med tegneserieforlaget med samme navn, men er nå like kjent for filmselskapet Marvel Studios. De står bak filmuniverset de kaller Marvel Cinematic Universe (MCU), som blant annet dreier seg om superheltene i The Avengers.

Langsiktig content-perspektiv

Helt siden lanseringen av den første Iron Man-filmen i 2008 har Marvel hatt en plan for hvordan alle de påfølgende filmene skal henge sammen. De har faktisk planlagt løpet helt frem til 2020 og jobber dermed mot et langsiktig mål – noe som kanskje er det viktigste virkemiddelet for å lykkes med både innhold og markedsføring.

De har faktisk planlagt løpet helt frem til 2020 og jobber dermed mot et langsiktig mål

Nesten alle superheltene har eller skal få sin egen film, de lever i samme univers og har eller skal møtes på kinoskjermen. Alt er deler av en nøye lagt plan. Dette skaper et spesielt forhold til fansen, som nesten er nødt til å se alle filmene for å virkelig få med seg de små detaljene og den store helheten.

En annen effektiv del av markedsføring er bruk av personas. Også her gjør Marvel alt riktig – de vet ikke bare hvem de snakker til, men har utviklet karakterer som gjenspeiler personas. For det er slik vi kan se på alle karakterene: En leder vil kanskje relatere seg til Captain America, mens en “outsider” kan kjenne seg igjen i Hulken. For selv om de er supre, innehar de alle personlige svakheter som menneskeliggjør dem. Dette kan være noe av grunnen til at de appellerer til så mange mennesker.

Skaper forventning og spenning

Men Marvel gjør mye mer for å bygge et personlig forhold til fansen. Selskapet er blant annet kjent for å bruke ekstra scener etter rulleteksten for å skape forventninger til de neste filmene. Slik oppnår de å lage en spenning blant publikum og får samtidig introdusert en ny film – som man må vente lenge for å se. Dette kan bli sett på som en form for eksklusivitet og en belønning for å sitte gjennom hele rulleteksten.

De som gikk glipp av dette søker på nett etter informasjon om hva scenen viste – som igjen skaper spekulasjoner og diskusjoner rundt de kommende filmene. Det går viralt og sprer seg selv på sosiale medier. Mer skal det ikke til for å engasjere målgruppen.

På samme måte kan også du forsøke å gi kundene litt mystikk

På samme måte kan også du forsøke å gi kundene litt mystikk. Avslutt artikler, nyhetsbrev eller innlegg med en “cliffhanger” som gjør at man venter spent på fortsettelsen.

Marvel tar også i bruk flere kanaler for å treffe målgruppen på nært hold, som ved å delta på konferanser som Comic-Con i San Diego. Det er her de ofte viser frem eksklusive filmklipp, innhold og nyheter – mens fans over hele verden følger årvåkent med. Og det er nettopp de som tar seg av delingen på nett.

Selskapet deler også fra bak kulissene, involverer fansen og personliggjør markedsføringen. Med et så godt forhold, står tilliten sterkt. Forsøk å oppnå det samme gjennom din strategi. For jo mer involvert kundene er i din merkevare, desto større er sjansen for at de vil dele innholdet ditt, kjøpe produktet eller tjenesten du tilbyr og bli en lojal kunde i mange år fremover.

Sirkulær merkevarebygging

Innholdsmarkedsføring er så mye mer enn bare tekst i ulike former. Det kan være infografikk, bilder, memes, videosnutter, produktbeskrivelser, kundecaser, nyhetsbrev og så videre. Listen er lang og ja, vi sier det: Det er kun fantasien som setter grenser. Uansett hvordan du velger din strategi, må du sørge for at de ulike delene av strategien komplementerer hverandre.

Jo mer involvert kundene er i din merkevare, desto større er sjansen for at de vil dele innholdet ditt

All kommunikasjonen til Marvel peker mot ett mål, nemlig det samme universet de utvalgte superheltene befinner seg i. De begeistrer målgruppen med forskjellige typer innhold som de kan nikke gjenkjennende til. Alt har den samme underliggende identiteten.

Merkevarebyggingen bør i tillegg være sirkulær, ved at nye produkter eller tjenester støtter eldre produkter. Marvel Studios startet på denne reisen i MCU med en langsiktig plan for å markedsføre alle karakterene og historiene sammen, ikke hver for seg. Ikke la en markedsstrategi løpe ett løp, mens en annen løper et annet.

For å markedsføre som en ekte superhelt må du tenke helhetlig og ha en strategi som jobber mot et felles mål.