Markedsføringens undervurderte innholdsteknikk

Skrevet av Omana Bender

Kanskje ikke siden tidenes morgen, men i hvert fall siden internett ble tilgjengelig for alle, så har også quiz vært fast inventar. Mulig du har testet hvilken karakter du er i Game of Thrones eller hvor mange amerikanske presidenter du klarer å ramse opp? Selv om du ikke har gjort det, kan du ikke annet enn å være enig i at det er noe avhengighetsskapende med å teste kunnskaper og oppdage hvem du er.

Denne kollektive fascinasjonen av quizer på nett ser ikke ut til å avta med det første

Denne kollektive fascinasjonen av quizer på nett ser ikke ut til å avta med det første. Tvert imot ser det ut til å bli mer utbredt i våre digitale liv, og vi har heller ingen problemer med å dele den med andre. Hvorfor føler vi oss tvunget til å ta del i slike quizer?

Vi finner trøst i å være en type

Vel, kanskje ikke tvunget, men tiltrukket – det blir vi. Selv om sunn fornuft forteller oss at noen av resultatene er langt unna sannheten, fortsetter vi likevel. Det åpenbare svaret er at dette er et morsomt tidsfordriv, men likevel kan det være noe annet som står bak.

Vi kan se på det på samme måte som folk som oppsøker spåkoner eller betaler for å få fremtiden lest gjennom tarot: Alle har et umettelig behov for å få en dypere forståelse av vår livshistorie og hvordan den vil spille seg ut.

Til tross for at vi strever for å være individer, har mennesker en tendens til å finne måter å kategorisere seg selv

Professor i psykologi, Steven Myers, mener at quiz hjelper mennesker å utforske sitt indre jeg. Sherry Turkle, psykolog og kulturell analytiker, har en lignende teori, men mener i tillegg at disse quizene er en måte å rette oppmerksomhet mot en selv.

Til tross for at vi strever for å være individer, har mennesker en tendens til å finne måter å kategorisere seg selv og andre rundt dem. Årsaken til dette kan være lengselen etter tilhørighet, eller en måte å få bekreftelse på. Vi tar en quiz – deler den i sosiale medier – og sjekker hvilke av våre venner har samme resultat.

Hvordan bruke quiz i markedsføring

Quiz er en undervurdert innholdstype. Ifølge Kissmetrics, en blogg om analyse, markedsføring og tester, er quizer det mest engasjerende innholdet på Facebook. I løpet av en tidsramme på seks måneder i 2014 så de på de mest delte innleggene på Facebook, og organiserte disse etter type; quiz, lister, videoer, infografikk osv. Konklusjonen ble at quiz lå på en soleklar førsteplass med gjennomsnittlig 51 968 likes og delinger, sammenlignet med vanlige innlegg som gjennomsnittlig lå på 15 527 likes og delinger.

Quiz er det mest engasjerende innholdet på Facebook

Som sosiale medier-eksperten Mari Smith sier: “Content is king, but engagement is queen and she rules the house”. Denne entusiastiske delingen på tvers av sosiale kanaler kan derfor være et viktig verktøy i markedsføring. Ved å lage en quiz kan merkevaren din få eksponering for et stort publikum med relativt liten innsats.

En annen fordel med å gjennomføre noe slikt er tilgangen til et vell av brukerdata, som du vanligvis ikke finner i andre innholdstyper. Ved å samle inn data som demografi og interesser kan du få informasjon som hjelper deg med å spisse markedsføringen din mot bestemte forbrukere, som mest sannsynlig vil være interessert i produktet eller tjenesten din.

Tenk utenfor boksen – kanskje quiz er noe du kan implementere i din eksisterende markedsføringsstrategi? Når folk digger å dele om seg selv, og den informasjonen gjør at du kan produsere innhold som presterer bedre, da kan vi ikke annet enn å kalle det vinn-vinn.