Bruker mer tid på solbriller enn boliglånet

Skrevet av Stian Haraldsen

Boliglånet er den største utgiften til de fleste av oss, men likevel er det ikke mange som bruker tid på å sammenlikne ulike lån – selv om det kan være flere tusen kroner å spare i året.

Faktisk bruker vi mer tid på å sammenlikne joggesko, solbriller og hverdagsprodukter. Det er temaet i kampanjen Plapre laget for Penger.no som ønsket oppmerksomhet rundt tjenesten Bankmatchen.

Konseptet heter «Folk flest», og vi fant tidlig ut fra innsikten at folk bruker utrolig mye tid på enkelte ting som de sparer veldig lite penger på. Samtidig hadde kunden et produkt som sammenlikner de ulike tilbudene fra bankene, og gir deg det beste tilbudet.

– Det tar cirka 15 minutter. Vi ønsket å framstille at dersom du bruker en tidel av tida du bruker på å sammenlikne trivielle ting, kunne du kjøpt det produktet 100 ganger etterpå, sier rådgiver i Plapre, Knut Bjørgen.

Derfor fikk vi Adam Schjølberg og Tore Petterson ned i en sofa, hvor de snakket om nettopp dette. Den folkekjære TV-duoen var en perfekt løsning for denne videokampanjen, hvor de på en lett, lun og morsom måte pratet om paradokset.

Plapre laget seks ulike versjoner, som alle reflekterte det vi vet at folk bruker mye tid på. Videoene sendes i ulike nettkanaler, for å kunne treffe målgruppen mest mulig presist.