Sølv til Plapre i «VM for mediebyråer»

Plapre og Red Media Consulting stakk mandag kveld av med sølv i kategorien «Best use of real-time marketing» under Festival of Media i Roma.

Festival of Media er også kalt VM for mediebyråer, og har høy status i bransjen.

Plapre og RMC fikk prisen for en jobb som ble gjort for lusemiddelprodusenten Meda i 2016.

Det er ikke luseutbrudd samtidig i hele Norge, den omreisende luringen slår til på helt tilfeldige steder på ulikt tidspunkt. Hvordan kan da Linicin finne ut hvor det er utbrudd før folk vet det selv?

Hypotesen vår var at hvis mange søker på lus og luserelaterte ord i et geografisk område, så må det være lus der. Vi hentet ut tall og søketrender fra Google, og målte de opp mot salgstall fra 200 apoteker.

Vi lagde et system som gjorde at dersom disse tallene korrelerte, visste vi at det var lus i et lite geografisk område. Dermed kunne vi melde at lusa var kommet til for eksempel Fredrikstad, og vi kunne lage geografisk relevante bannerannonser.

Løsningen Plapre utviklet for geografisk relevant kommunikasjon har gjort at markedsbudsjettene kan brukes på en smartere måte – også for andre kunder.

Fra før har Linicin-jobben gitt gull i Performance Awards, i kategorien innovasjon, og sølv i Gulltaggen, i kategorien Best use of real time data.